نثر فرزند خداوند حاج قاسم سلیمانی سردار

نثر: فرزند خداوند حاج قاسم سلیمانی سردار مادر شهید کرمان

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی بازار میوه‌های لوکس و خارجی در پایتخت کشور عزیزمان ایران

مشتریان میوه‌های لوکس محدود هستند، ولی در زیاد میوه‌فروشی‌های بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران این محصولات جایگاه و استندهای ثابتی دارند، نشانه‌هایی از بروز تغییر

بازار میوه‌های لوکس و خارجی در پایتخت کشور عزیزمان ایران

بازار میوه های لوکس و خارجی در تهران

عبارات مهم : ایران

مشتریان میوه های لوکس محدود هستند، ولی در زیاد میوه فروشی های بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران این محصولات جایگاه و استندهای ثابتی دارند، نشانه هایی از بروز تغییراتی در سبک زندگی ایرانی ها.

به گزارش شهروند؛«از طعم سالاد هر روز خسته شده است اید؟ کمی «فیسالیس» را به سالاد اضافه کنید تا شیرین تر شود. کیوی سبز دیگر به ذائقه تان خوش نمی آید؟ کیوی طلایی و قرمز را امتحان کنید. عاشق کاکتوس هستید؟ بعد چطور تا به حال طعم «میوه کاکتوس» را امتحان نکرده اید؟»

بازار میوه‌های لوکس و خارجی در پایتخت کشور عزیزمان ایران

اینها جمله های تبلیغاتی میوه فروشی های لوکس و آنلاین هست. سایت هایی که پا فراتر از مغازه داران گذاشته و تنوع و تعدد میوه های لوکس ارزش بسیار متنوع تر و زیاد از میوه فروشی هاست. میوه هایی که اسم و ظاهرشان متفاوت تر از میوه های آسیایی است و فروشندگان آنها هم تلاش در معرفی هر چه زیاد این محصولات و پیدا کردن بازارهای تازه و جذب مشتریان زیاد دارند.

روزهای نخست که این میوه ها با قیمت های گران و کاذب وارد بازار شدند، کمتر کسی سراغ ارزش می رفت؛ آیا که طعم و ظاهرشان جهت مردم آشنا نبود. ولی رفته رفته با پر شدن پیشخوان مغازه های مرکز و شمال شهر، این میوه ها به منزل ها راه پیدا کردند و حالا بعد از چند سال مشتریان خاص خود را دارند.

مشتریان میوه‌های لوکس محدود هستند، ولی در زیاد میوه‌فروشی‌های بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران این محصولات جایگاه و استندهای ثابتی دارند، نشانه‌هایی از بروز تغییر

میوه های لوکس، درآمد لوکس

بازار تجریش، میادین تره بار آزاد مرکز شهر، فروشگاه های میوه محدوده سعادت آباد، شمیرانات و نیاوران و سوپرمیوه های مگال مال ها، مراکز مهم فروش میوه های لوکس و استوایی در پایتخت به شمار می روند. «هر کس که دستش به این میوه ها برسد، می آورد. کل بار این میوه ها سود هست. از مهماندار و مسافر گرفته، همه واردکننده هستند. با ماشین و اتوبوس و هواپیما با هر چه باشد، بار را می آورند. قیمت را هم خودشان تعیین می کنند. بازار را دست ارزش گرفته اند. هر چه آنها بگویند همان است.»

حمید صاحب یکی از مغازه های میوه فروشی مرکز پایتخت کشور عزیزمان ایران هست؛ مغازه ای در میدان تره بار که ١٠ مغازه دیگر هم در چپ و راستش هستند. یکی از مغازه های مهم فروش میوه های لوکس در تهران. آمار میوه های لوکس ارزش زیاد از میوه های روزانه هست. میوه های استوایی در این مغازه ها در اولویت هستند، زیر چراغ و جلوی در روی میزهای ردیف شده است کنار هم قرار گرفته اند. قیمت ها هم با هم برابر است و رقابتی در فروش ندارند.

بازار میوه‌های لوکس و خارجی در پایتخت کشور عزیزمان ایران

حمید، همسایه رضا نخستین مغازه بازار هست. او هم ١٢نوع از میوه های لوکس و استوایی و آفریقایی را در پیشخوان چیده: «ردیف اول اژدهاست. تقریبا طعم گلابی خودمان را داره. اینها هم کوکونات، داخلش آب نارگیل تازه هست. پایینی ها هم توت آمریکایی اند، هر عدد ٥هزار تومان، هر بسته هم ٨توت دارد. بسته ای ٤٠ هزار تومن. البته فکر نکنید ما سود می کنیم، اصل سود جهت واردکننده هست، ما ٢٠ درصد روی قیمتی که می خریم، می گذاریم و می فروشیم.»

مغازه داران می گویند، زیاد افرادی که دنبال این میوه ها می آیند یا قبلا این میوه ها را امتحان کردند یا ریسک پذیرند و می خواهند طعم تازه را امتحان کنند، ولی بعضی مغازه دارها خودشان هم هنوز این میوه ها را امتحان نکرده اند: «من که تا حالا نخوردم، میوه های خودمان چه ایرادی دارند؟ ولی مشتری دارد و من هم می فروشم.»

مشتریان میوه‌های لوکس محدود هستند، ولی در زیاد میوه‌فروشی‌های بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران این محصولات جایگاه و استندهای ثابتی دارند، نشانه‌هایی از بروز تغییر

رضا راجع به پرفروش ترین میوه های خارجی نظر حمید صاحب مغازه کنار دستی اش را هم می پرسد: «این که فروش مان چطور باشد، به بار هم بستگی دارد. مهمترین مشخصه جهت میوه های لوکس تازه بودن هست. اگر بمانند، پلاسیده شوند یا لک بردارند، روی دست مان می مانند. البته دوام ارزش هم بالاست. امسال میوه هایی که عالی ترین کیفیت را داشتند و فروش ارزش هم خوب بود بلوبری، فیسالیس، انبه مصری، آووکادو، توت آمریکایی، اژدها و میوه کاکتوس بودند، البته خوب اینها هم زیاد بین مردم جا افتاده. به عنوان نمونه پشن فروت را مردم کمتر دیده و خورده اند و کمتر آشنایی دارند ولی همه میوه ها بسته به سلیقه های متفاوت مشتری دارد، چون جهت ارزش تازگی دارد.»

میوه هایی که به گفته رضا از پرفروش ترین میوه های امسال بودند، نسبت به میوه های موجود در بازار قیمت های بسیار گرانی دارند؛ تا آن جا که وزن هیچ کدام از این میوه ها به کیلو و گرم محاسبه نمی شود و باید قیمت هر عدد یا هر بسته را پرسید، بلوبری عموما در بسته های ١٠٠ گرمی با قیمت ٣٥ تا ٥٠ تومان، فیسالیس در بسته بندی های ٢٠٠ گرمی با قیمت ١٨ هزار تومن و آووکادو با قیمت هر عدد حدود ٣٠ هزار تومن در بازارهای متفاوت شهر فروخته می شوند.

بازار میوه‌های لوکس و خارجی در پایتخت کشور عزیزمان ایران

گروه دیگری از فروشندگان این میوه ها، در بازار تجریش اند که حالا در خرید و فروش میوه های لوکس از همه حرفه ای ترند: «ما مشتری ثابت واردکننده ها هستیم، هر هفته بار تازه می آوریم. زیاد این میوه ها دوام بالایی دارند. البته اگر چیزی جهت دوام باقی بماند. امروز همه بارها جدیدند. استار فروت ها را ببین چقدر تازه است؟ زرد و تمیز، با آدم حرف می زنند. هر کدام دانه ای ٣٠ هزار تومان. پشن فروت هم ٣٨هزار تومان، پاپایا هم دارم درجه یک و تازه کیلویی ٥٠ هزار تومان. بسته ای بخواهی ٢٥ هزار تومان.» اینها را مُسلم می گوید. سرش به حساب وکتاب فروش است و چندان تمایلی به تعریف قصه میوه ها ندارد.

یکی از شاخصه های میوه های وارداتی به اصطلاح لوکس، فروش آنها به صورت دانه ای است.

کمی آن طرف تر زیرپله سعید هست. چند جعبه را برعکس کرده و میز رنگارنگی از میوه های لوکسش به راه انداخته: «طعم همه را می دانم! بار که می رسد، اول خودم می خورم. به عنوان نمونه طعم جاک فروت شبیه آناناس، ولی از آن شیرین تر هست. یا کینُوا به خیار آفریقایی معروف ولی مزه اش به انار نزدیک هست. سالاک هم این بسته هاست. شبیه پوست مار به نظر می آید. اینها هم مزه سیب می دهند. همه اینها هم به ذائقه ما خوش می آید، چون مثل میوه های خودمانند، طعم ها به هم نزدیکند، فقط گرانند.»

سعید علاوه بر میوه های پرفروشی که رضا در بازار میوه وتره بار مرکزی شهر اسم برد، کرن بری و استار فروت و منگوستاین را هم به لیست پرفروش ترین میوه ها در بازار تجریش اضافه می کند.

«هر انبه مصری ٤٠٠گرم و حدودا ٤٠هزار تومن قیمت دارد، منگوستاین هم بسته هاش ٤تایی است که می شود ٤٠هزار تومان، استارفروت هم که باید بکشیم، ولی حدودا دونه ای ٣٠هزار تومان درمیاد.»

سعید که خودش هم از واردکننده هاست، می داند چطور باید میوه های قاچاق را به بازار رساند: «خودم می روم جنس می آورم. هر جنسی که پیش بیاید می آورم. قاطی بار این میوه ها را هم می گذارم. همه سودش هم جهت خودم می ماند. بعضی وقت ها که بار زیاد باشد، میوه بیشتری می آورم، به بقیه فرزند های بازار زیر قیمت واردکننده های دیگر می فروشم، کار نیست، باید هر طور شده است کار کنیم که خرج مان دربیاید.»

سه بسته فیسالیس و یک انبه مصری را می دهد دست مشتری و دوباره روی چهارپایه پلاستیکی کف مغازه می نشیند: «مثلا بار آخری که آوردم نوت بوک بود. ١٠ کارتون خالی نوت بوک را هم با میوه پر کردم و قاطی بقیه بار آوردم. میوه است دیگر، قاچاق موادمخدر که نیست. از میوه ای که مردم دوست دارند یه لقمه نان درمی آورم.»

فرشید، یکی از دیگر مغازه داران که حرف های رضا را شنیده با مشت پر از تخمه جلو می آید و دنباله حرف او را می گیرد: «حالا این طور گفت فکر نکنید میوه ها غیر بهداشتی اند، همه بارها از میوه فروش های معروف آن طرف می آید. کارشان درست هست. یه وقت فکر نکنید ما جنس غیر بهداشتی و سمی می فروشیم به خلق خدا.»

به جز بازارهای میوه و تره بار، سوپرمیوه مگامال ها و میوه فروشی های لوکس شمال شهر، بعضی دیگر فروش این میوه ها را به صورت آنلاین هم اجرایی کرده اند، ولی به مراتب گران تر از فروشگاه ها. این میوه ها حتی گارانتی نامه هم دارند.

در این سایت ها زحمت قیمت ها گران تر از فروشگاه های عادی هست، یعنی در هر مورد حدود ١٠ تا ١٥ هزار تومان اختلاف قیمت وجود دارد ولی ماجرا به همین جا هم ختم نمی شود، بعد از واردکنندگان و فروشندگان این میوه ها، گروه دیگری میوه های لوکس را خشک می کنند و با عنوان آجیل میوه به مشتریان ارایه می کنند که قیمت ارزش هم حدودا دوبرابر میوه مهم موجود در بازار است.

فقط چهار میوه استوایی مجوز واردات دارند

اواخر تیر امسال بود که «سیدجمال مدرسی»، مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به «علی آبادی فراهانی»، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات شرکت توسعه تجارت کشور عزیزمان ایران با عنوان درخواست مجوز واردات آووکادو از کشور کنیا، آزاد بودن واردات این محصول را به صورت رسمی اعلام کرد.

پیش از این وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده بود که تنها واردات چهار میوه آناناس، نارگیل، انبه و موز به کشور آزاد است و باقی این میوه های لوکس موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

طبق ماده ١٨ قانون، نگهداری، عرضه و فروش هر نوع کالای قاچاق ازجمله میوه به وسیله واحدهای صنفی علاوه بر ضبط کالا در مرتبه نخست دو برابر قیمت کالا مشمول جریمه شده، در مرتبه دوم چهار برابر قیمت کالا و در مرتبه سوم ٦ برابر قیمت کالا مشمول جریمه نقدی، راه اندازی پارچه یا تابلو و تعطیلی محل کسب به مدت ٦ ماه است.

اقتصاد هر کشوری به گزینه های متعددی وابسته است که مشمول بر بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات می شود. امروزه همان قدر که تولید میوه اهمیت دارد، واردات و صادرات آن هم مهم است و اهمیت آن به حدی است که تعدادی با تولید میوه کسب درآمد می کنند، تعدادی دیگر با حمل ونقل آن شاغل می شوند و بعضی دیگر در میادین میوه وتره بار آن را عرضه می کنند. ولی افرادی هم با انحصار آن را تعریف و در قالب واردات میوه به صورت قاچاق کسب درآمد می کنند. تناوب بزرگی از اقتصاد و اشتغال به بازار میوه و تره بار مرتبط است.

هر ساله نزدیک به ۱۶ میلیون تن میوه در کشور تولید می شود که در مقایسه با میزان تولید میوه در جهان، کشاورزان ایرانی نزدیک به سه برابر کشاورزان دنیا میوه تولید می کنند. با توجه به جمعیت فعلی کشور، سرانه تولید میوه حدود ۲۰۰ کیلوگرم در سال هست، این در حالی است که سرانه تولید میوه در همه دنیا حدود ۸۴ کیلوگرم هست. در چنین شرایطی به نظر می رسد تولید میوه به اندازه کافی در کشور انجام می شود ولی از سال ٩٠ که پای میوه های لوکس به کشور عزیزمان ایران باز شد، تخلف های زیادی انجام و با آنها برخورد شده است هست، ولی همچنان شاهد واردات و فروش انواع متفاوت این میوه ها در بازار هستیم. میوه هایی که بدون مجوز وارد شدند و بنا به ماده ١١ قانون حفظ نباتات باید معدوم شوند، بر اساس این ماده وارد ﮐﺮدن ﺑﺬر، ﭘﯿﺎز، ﻗلمه، ﭘﯿﻮﻧﺪ، رﯾﺸﻪ، ﻣﯿﻮه، ﻧﻬﺎل و ﺗﺨﻢ ﻧﺒﺎﺗﺎت ﺑﻪ ﮐﺸﻮر ﻣستلزم دریافت ﭘﺮواﻧﻪ از وزارت ﮐﺸﺎورزی اﺳﺖ و ﺑﻪ اﺷﺨﺎﺻﯽ ﮐﻪ ﺑﺪون ﭘﺮواﻧﻪ این اﺟﻨﺎس را وارد ﮐﻨﻨﺪ، اﺧﻄﺎر داده ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ این محموله ﺣﺪاﮐﺜﺮ طی ﯾﮏ ﻣﺎه ﺑﻪ ﺧﺎرج از ﮐﺸﻮر بازگردانده شود، در غیر این صورت باید بارشان معدوم شود. میوه هایی که به عنوان میوه های لوکس چند سالی است در بازارهای کشور عزیزمان ایران خرید و فروش می شوند، اغلب گذرشان به گمرک نمی افتد و زیاد به صورت چمدانی یا از طرق دیگری وارد کشور عزیزمان ایران می شوند.

مشتری ها: اینفلوئنسرها، میوه آراها

اگر از میوه فروش ها سراغ مشتریان ثابت این میوه ها را بگیرید، می گویند خیلی ها می خرند، جهت یک بار هم که شده است این میوه ها را می خرند تا طعمش را امتحان کنند: «بلوبری خیلی جا افتاده، زیاد مشتری ها می خرند و ما هم هر روز داریم. شمال شهر البته فروش زیاد هست. من یک مدت هم مرکز شهر بودم، آن جا هم میوه های لوکس داشتیم ولی این جا روزی پنج بسته بلوبری را حتما می فروشیم.»

اینها حرف‎ های احمدرضاست که ١٠سال است در میوه فروشی های مناطق متفاوت پایتخت کشور عزیزمان ایران کار کرده و حالا فروشنده سوپر میوه یکی از مگامال های شمال پایتخت است: «مرکز شهر مردم زیاد میوه های آسیایی را می خریدند. این جا و سمت سعادت آباد مشتری ها زیاد دنبال میوه های لوکس با ظاهر خیلی خوبند. یک بار به یکی گفتم آقا! آخرش می خواهی تکه تکه بکنی و بخوری. حالا استارفروت تیره یا روشن باشه، چه فرقی دارد؟ گفت نه! باید روشن و براق باشند. من اینفلوئنسرم. والا نمی دانستم چه کاره است و یعنی چی. الکی خندیدم و گفتم آهان باشد. بعدا فهمیدم از این آدم ها بود که از خودشان با میوه و اثاث منزل تصویر دارند. این جا هم خیلی ها می آیند دنبال میوه جهت عکاسی، شاید حتی مزه اش را هم نمی دانند ولی دنبال ظاهر عجیب و جدیدند، چند روز پیش یکی از مشتری ها می گفت اینها هم که تکراری شده، آیا میوه های تازه ندارید؟ به عنوان نمونه این مدل مشتری ها می گویند بلوبری باید جهت عکاسی تازه باشد یا کوکونات ها لک نداشته باشند. این گروه زیاد دنبال استارفروت های پررنگ تر و انبه مصری های سرخ ترند.»

غیر از اینفلوئنسرها و مردم عادی گروه دیگری هم مشتری ثابت خرید میوه های خارجی هستند، دست اندرکاران میوه آرایی: «من همه میوه های تازه را می خرم و بین سفره آرایی و میوه آرایی هایم کار می کنم، به عنوان نمونه طراحی روی پاپایا و کیوی طلایی خیلی خوب درمی آید. این میوه ها هم فصل دارد و هر لحظه در دسترس نیستند. باید بیایم هرچه پیدا می شود، همان را استفاده کنم.»

مشتریان میوه های لوکس محدود هستند، ولی در زیاد میوه فروشی های بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران این محصولات جایگاه و استندهای ثابتی دارند، نشانه هایی از بروز تغییراتی در سبک زندگی ایرانی ها.

تمایز طبقاتی یا گرایش به زندگی لوکس

فعالیت مگامال ها و فروشگاه های زنجیره ای تازه هم در تقویت بازار میوه های قاچاق خارجی در کشور عزیزمان ایران بی تأثیر نبوده. بسیاری از آنها جهت جذب مشتریان زیاد تلاش در ارایه محصولات متفاوت و کمیابی دارند که بخشی از طبقه مرفه جامعه را – که اصولا به دنبال راهکارهایی جهت ایجاد تمایز در زندگی ارزش هستند – جذب کند.

علاوه بر ابعاد اقتصادی واردات میوه های خارجی و لوکس، مصرف این محصولات در کشور عزیزمان ایران که از نظر تولید انواع میوه و تنوع آن غنی هست، می تواند نشانه هایی از تغییرات در سبک زندگی و نشان دهنده پیامدهای اجتماعی این تغییرات باشد. نگاهی به بازار و تبلیغات سال های اخیر نشان می دهد واردکنندگان و حتی تولیدکنندگان محصولات متفاوت این روزها بیش از گذشته در تلاشند محصولاتی تولید و عرضه کنند که به اصطلاح لوکس یا به زبان مرسوم در فضای عمومی جامعه «لاکچری» هستند و بازار میوه و محصولات خوراکی هم در همین مسیر حرکت کرده هست. اگر چه میل به به زندگی لوکس و برندگرایی یکی از شاخصه های جوامع مدرن هست، ولی تقویت این شاخصه ها به خاص زمانی که منجر به واردات زیاد و همچنین تقویت زمینه های فروش کالاهای قاچاق می شود، پیامدهای اقتصادی منفی به همراه می آورد که عوارض آن جهت اقتصاد کشورهای درحال توسعه ای مانند کشور عزیزمان ایران به مراتب شدیدتر است.

گرایش به مصرف کالاهای لوکس از آن جمله میوه ها سویه دیگری هم دارد که در مطالعات و تحلیل های جامعه شناختی می تواند راهکاری جهت ایجاد تمایز طبقاتی باشد. تمایز طبقاتی یکی از مباحث حوزه جامعه شناسی است که به خاص در طبقات میانگین و بالای جامعه بیش از دیگر طبقات مشاهده می شود. بر همین اساس در بخشی از طبقه میانگین و اوج داشتن ماشین دیگر تنها نشان دهنده سرمایه اقتصادی افراد نیست، بلکه ترکیبی از سرمایه اقتصادی و نمادین است که استفاده از آن منجر به تمایز و هویت یابی طبقه ای خاص می شود. بوردیو، جامعه شناس و مردم شناس فرانسوی اعتقاد است انسان ها با کمیت و کیفیت مصرف، خودشان را تعریف می کنند و از این طریق تشخص می یابند. او مصرف را به عنوان یکی از مراحل ارتباط معرفی و تبیین می کند که گروه های متفاوت به خاص طبقات اجتماعی و اقتصادی از میان سایر چیزها انواع کالاهای مصرفی، روش های ارایه خوراک و غذا خوردن، مبلمان و تزیین داخلی منزل را به کار می گیرند تا روش زندگی مجزای خود را مشخص و خود را از دیگران متمایز کنند. این تمایزبخشی به سبک زندگی، ابزارها و روش های دیگری هم دارد و به نظر می رسد میل به به مصرف و خرید محصولات به اصطلاح لوکس را در کشور عزیزمان ایران می توان به نوعی به همین جهت مورد توجه قرار داد.»

واژه های کلیدی: ایران | بازار | ایرانی | واردات | وارداتی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه